Missie en Visie

School Bleyburgh is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO).  Op onze school zitten leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met het schooljaar waarin zij 18 jaar worden. We zijn specialist in het geven van onderwijs aan leerlingen met een verstandelijke beperking. Voor leerlingen die naast hun beperking bekend zijn met autisme kunnen we extra begeleiding bieden.  

Missie (waar staan we voor) 
De bedoeling is dat wij onderwijs en zorg bieden aan onze leerlingen, zodat elke leerling op een veilige manier een passende plek vindt. 

Visie (waar gaan we voor) 
Onze leerlingen leren door te doen. Met het aanbieden van zowel theorie- als praktijkgericht onderwijs bereiden we onze leerlingen voor op een plek in de maatschappij. We doen dit middels het bieden van een heldere opbouw in onze organisatie gedurende leerjaar 1 t/m 6. Ook bieden we een breed programma aan in de domeinen wonen/vrije tijd, werken en burgerschap.  
Het aangaan van een goede relatie met de leerlingen zorgt ervoor dat zij zich competent voelen en de school als volwaardige burger kunnen verlaten. 
We leren onze leerlingen om alles zoveel mogelijk zelf te doen (autonomie), want onze slogan is dan ook niet voor niets: 'Zo zelfstandig als ik kan de wereld in'. 

Verheldering van onze visie 
Wij proberen elke leerling zich zo optimaal als mogelijk te laten ontwikkelen. Dat doen we door de eigenheid van de leerling onvoorwaardelijk te accepteren met oog voor hun (on-) mogelijkheden, eigenheid en talenten.  

Door onze professionele benadering en de mogelijkheid om zorg en onderwijs te combineren bieden wij een veilige leeromgeving. Ons team begeleidt, onderwijst, ondersteunt en coacht de leerlingen gedurende hun schoolloopbaan en zorgt voor goed onderwijs binnen de verschillende uitstroomprofielen. Hiermee leiden we onze leerlingen toe naar een (best) passende plek in de maatschappij; dit kan zijn de arbeidsmarkt of een dagbestedingsplek. 
 
Wij denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Door ons onderwijs en de begeleiding in arbeidstoeleiding bereiden wij de leerlingen voor op een passende deelname aan de maatschappij binnen dagbesteding of arbeid. 

We richten ons binnen onze school op de vier pijlers: 

  • Wonen/vrije tijd 
  • ​​​​​​​Werken 
  • Burgerschap  
  • Didactische Leergebieden 

Onderwijs en zorg 
Er bestaan binnen VSO Bleyburgh grote verschillen tussen de individuele leerlingen op het gebied van cognitief, sociaal-emotioneel functioneren. Lesgeven is onze kerntaak. We zijn specialist in het geven van onderwijs aan leerlingen met een verstandelijke beperking en/of bijkomende problematiek.   
Onze school biedt veiligheid, dat vraagt om een afgebakende weg, waarop leerlingen zich kunnen bewegen. Daarom kent het onderwijs op VSO Bleyburgh een vaste opbouw, waarbinnen leerlingen keuzes kunnen maken, die aansluiten bij hun voorkeuren en mogelijkheden. Gedurende deze weg maken leerlingen kennis met allerlei vakken, contexten en praktijksectoren, die ervoor bedoeld zijn om leerlingen voor te bereiden op een passende vervolgplek, aansluitend aan het onderwijs op VSO Bleyburgh.   
Deze vervolgplek is betekenisvol. Wat betekenisvol inhoudt verschilt per leerling. Voor de één is dat betaald werk, voor de ander is het een plek binnen dagbesteding waar beleving voorop staat. Het onderwijs heeft het in zich om, samen met leerlingen en ouders, een goede inschatting te maken van wat de best passende betekenisvolle plek voor uitstroom is.